Søstera mi på 15 år driver med blant annet hasj, ecstasy osv

Hei.
Det er en ting jeg synes er veldig vanskelig og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Søstera mi på 15 år forteller meg ofte at hun driver med blant annet hasj, ecstasy osv og dette er noe hun gjør med vennene sine. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det, da jeg synes det er vanskelig å høre dette. Samtidig driver jeg og utdanner meg som vekter og jeg synes bare rett og slett det blir vanskeligere og vanskeligere. Har dere noen råd til hva jeg kan gjøre? Jeg har flyttet ganske langt unna hjemme, studerer i Rogaland mens hun og familien bor på Østlandet. Er det noe jeg kan gjøre når jeg er så langt unna?

Kvinne, 20 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke så veldig mye du kan gjøre direkte. Men du kan holde kontakten med søsteren din og hjelpe henne ta gode valg for seg selv. Oppmuntre henne til å velge gode venner og kanskje søke seg inn på skole der det er lite bruk av slike rusmidler. Utover dette kan du anbefale tiltak som både søsteren din og andre i familien kan benytte seg av.
Her er noen tips:
• Ta kontakt med hasjavvenning.no og finn et nettverk i nærheten av der hun bor. Be både henne og foreldrene deres ta kontakt der.
• Snakk med et Veildningssenter for pårørende, enten på Østlandet eller i Rogaland.
• Du eller dine foresatte kan også snakke med skolen og spørre om de kan tilby hjelp og veiledning for søsteren din og familien deres.
• Du eller dine foresatte kan vurdere å be barnevernet om hjelp og spørre dem hva slags tiltak de anbefaler til søsteren din og familien.