Sønn på 18 år – hvordan få ham til å åpne seg?

Jeg har en sønn på 18 år, jeg vet han har røyket hasj en del og prøvd andre stoffer i tilegg. De siste to årene har det vært kontakt med politi, bøter, hærvek o.l Hjemme og med familien er han en «engel» så vi kan nesten ikke skjønne, men samtidig ser vi det klart at alt dette skjer. Han jobber som lærlig og møter alltid på jobb o.l selvom han ikke har det særlig bra i den jobben. (noe vi prøver å finne løsninger på)Vi foreldre grubler å tenker på om det er ting vi kan prøve, vi har tidligere kjørt rustester på helsestasjonen (over 1 år)osv, og det hadde ingen utslag. Finnes det steder der det er opplegg for slikt? vi tror egentlig ikke rus er det største problemet her, men snarere lærevansker, liten selvtilitt og han forstår ikke konsekvensene av hva han gjør. Vi tenker at han trenger å få noen som kan få han til å åpne seg, , finne seg interesser osv men jeg klarer ikke å påvirke han til å gjøre endringer. Vi er redd at han til slutt kan gjøre det så vanskelig for seg selv at det til slutt ikke lar seg reversere. Han skulle hatt ett opphold ett eller annet sted der han kunne komme seg vekk, lære noe, finne selvtilitt og mestring. Jeg er egentlig desperat i leten på litt hjelp, men før jeg foreslår noe for han, må jeg finne noe. Kan ikke se noe på nett, men det er kansje fordi jeg ikke vet hva jeg skal lete etter..
Håper på ett svar, ha en fin dag!

Kvinne, 47 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en frustrerende situasjon å være i. Men det er i det minste godt å lese at du anerkjenner at dette nok handler om mer enn bare rus; det handler også om hvem han er som person, hvor han er i livet, hans tenkemåte og mer. Du har nok også rett i at han ville hatt nytte av en eller annen type hjelp, men hva det skal være, avhenger i ganske stor grad av hva han selv er og ikke er villig til. Ettersom han jo er 18 år er han selv ansvarlig for valg han tar (eller ikke tar), gode som dårlige. Det er tross alt, som du selv er inne på, vanskelig å påvirke noen til å gjøre endringer de selv ikke er motivert for. Men, noen modnes simpelthen senere enn andre – og ofte er det grunn til å forvente at ting gradvis endrer seg til det bedre i livet, idet han begynner å finne et spor han trives med. Dersom han kan komme inn i en rutine (f.eks. jobb/studier) han trives med, og som stiller krav til ham, er det ikke utenkelig at rusbruken etter hvert også vil avta.
Du skriver at han ikke trives i sin nåværende lærlingjobb – kanskje et år på en folkehøyskole kan være et aktuelt forslag for ham? Der vil han jo få anledning til å komme seg litt bort, møte nye mennesker, samt dyrke en interesse. Dersom han føler at han trenger noen å snakke med, er det nærliggende å foreslå en psykolog (f.eks. via henvisning fra fastlegen). Han kan også vurdere å oppsøke en studie-/karriererådgiver, dersom han trenger litt veiledning for å finne «sin hylle», og evt. om han trenger informasjon om mulig spesiell tilrettelegging for ham. Vi vil også nevne Familievernet som et mulig sted å gå i samtaler sammen.
For øvrig kan man vanligvis be om et urinprøve-opplegg via fastlegen, sett at han selv er villig til å delta på dette.
Vi håper at du fikk litt å gå på her – du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat dersom du vil snakke nærmere om dette.