Slutte med Subutex

hjelp og slutte med subutex.
jeg lurer på om det er farlig og slutte med en gang eller kan det være lurt og ta småe doser som 0, 2 en dag og vente i 1 dag så ta 0,2 på nytt igjen, og la kroppen venne seg til lav dose. er det lurt eller kan man droppe det asap? ka er det beste å gjøre?

Mann, 37 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og gir derfor ikke helsefaglige råd. Du kan snakke med legen om en konkret nedtrappingsplan.
Det er vanskelig å være konkret her fordi du ikke sier hvor mye og lenge du har brukt. Det er stor forskjell på en person som bruker f.eks. 16 mg daglig i mange år versus en person som bruker 1 mg eller mindre over en kort periode.
På generelt grunnlag bør behandlingsavslutning  skje ved systematisk minskende doser (og helst ikke brått). De første doserreduksjonene kan gå relativt fort fordi de gir lite plager. De største plagene kommer ved slutten av nedtrappingen, og dosereduksjonen bør da gå langsomt. Dette er for å ha god kontroll på bivirkninger/abstinenser.