Slår Ritalin ut som amfetamin, og kan det vises i en hårprøve?

Hei
Har hørt at hvis du tar ritalin så vil dopingtesten vise positivt på amfetamin, er det sant at ritalin slår ut på noe?
Jeg har en kompis som skal i forsvaret og har tatt det ett par ganger som «studie-dop» så lurte på om det kan finnes i håret hans 1-2måned senere

Mann, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Metylfenidat, som er virkestoffet i Ritalin, skal i utgangspunktet ikke slå ut som amfetamin på en urinprøve. Dette er to forskjellige stoffer. Men enkelte hurtigtester gir utslag på «sentralstimulerende» som en gruppe – og der kan Ritalin potensielt slå ut. Men det er også mulig å lete etter metylfenidat spesifikt i urin. Ritalin kan vanligvis vises i rundt 3 dager i en urinprøve.
Når det gjelder hår, er det litt mer komplisert. Når du bruker et stoff, vil avfallsstoffer av dette kunne binde seg til hårroten, og sette et «stempel». Dette «stempelet» følger hårets vekst, som vokser cirka 1 cm i måneden. Det er mulig å påvise bruk av Ritalin i hårprøver, men da skal det vanligvis være snakk om regelmessig bruk. Regelmessig bruk kan potensielt vises i flere år, avhengig av lengden på håret.