Sjekker politiet kun urin dersom du blir anmeldt?

Om man blir tatt inn av politiet pga at noen har anonymt anmeldt deg, sjekker politiet kun urin? Bare lurer fordi hadde et ikke vært er logisk å sjekke håret siden det varer lengre? Lurte også på om hvor lenge politiet venter før de sjekker personen som har blitt anmeldt.

Annet, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å svare på hva politiet ville gjort om noen hadde anmeldt deg. Det kommer an på hva du hadde blitt anmeldt for og hvordan politiet hadde vurdert din sak.
Hva gjelder tester, så sier du ikke hvilket stoff det er snakk om, så derfor kan vi kun svare deg generelt. Hvilken metode en bruker for å påvise rusmiddelbruk kommer det an på hva de vil finne ut.
• Urinprøver er den sikreste metoden fordi stoffene i ulik grad utskilles gjennom nyrene og kan derfor påvises i urin. Urinprøve kan imidlertid ikke si noe om grad av påvirkning ved testing.
• For å finne ut om grad av ruspåvirkning, er det mer vanlig å ta blodprøver, eller i enkelte tilfeller spyttprøver.
• Det er også mulig å påvise rusmiddelbruk i hår. Påvisningstiden for rusmidler i hår kan være opp til flere år (så fremst håret ikke er klippet eller behandlet med farge/bleking). Imidlertid er det ikke veldig vanlig å bruke hår som analysemateriale. Hårprøver er for eksempel. dårlig egnet til å teste for sporadisk inntak. Det er heller ikke alle stoffer som binder seg godt til hår.
Du spør «Lurte også på om hvor lenge politiet venter før de sjekker personen som har blitt anmeldt.» Mener du da hvor lenge politiet venter før de oppsøker/kontakter personen som har blitt anmeldt, eller mener du hvor lang tid det tar før de tester deg? Når det gjelder det første, kommer det an på hva du er anmeldt for og hvilke ressurser politiet har til rådighet. Når det gjelder testing, vil vi anta at de ønsker å gjøre dette så fort som mulig siden mange rusmidler har ganske kort påvisningstid.