Sjekke om jeg har fått noe stoff i kroppen?

Hei. For en uke siden var jeg på en fest, hvor jeg mistenker at jeg har blitt dopet ned. Jeg har helt blackout fra kvelden, noe jeg aldri får uansett hvor full jeg blir. Alt er helt svart, husker kun et par ting noe som ikke er normalt for meg. Jeg sov også opptil 16 timer dagen etter, og rundt 12-13 timer noen dager etter. Jeg vet at det var en til stede som hadde med seg rus. Jeg lurer derfor på om dere vet noe om dette, og om det går an å sjekke om jeg har fått stoff i kroppen.

Kvinne, 19 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å svare deg helt konkret på om du har blitt dopet ned, og eventuelt på hva. Ofte skyldes denne typen reaksjoner at man har drukket mer enn man tålte på det aktuelle tidspunktet, men det forekommer jo unntak. Den sikreste måten å finne ut av dette på er å teste seg hos fastlegen ved å avlegge en urinprøve. En del rusmidler går imidlertid ganske raskt ut av kroppen, så en uke er dessverre noe på overtid for enkelte rusmidler.
Dette høres ut som en opplevelse som du ikke er fornøyd med, og det kan derfor være lurt å passe litt ekstra på drikken din neste gang du er på fest for å forebygge uønskede hendelser.