Psykologen sa jeg ikke kan kjøre fordi jeg bruker Vival

Hei. Har hatt time hos en sosionom e.l., pga angst. Da jeg kom til voksenpsykiatrien, og skulle få litt prat og hjelp, var det dette jeg fikk …strengt tatt…slengt i ansiktet: «Du bruker jo Vival, så deg kan vi ikke hjelpe. Så kom det: Har du kjørt bil hit? Selvfølgelig hadde jeg det. Har kjørt bil , uten noen som helst skade, siden jeg var 20 år» . Svar fra henne: Dette må du straks slutte med, og du får ikke kjøre bil !
Jeg hadde problemer med angst og depresjon da jeg ba om hjelp, men etter den timen, ble alt svart. Hva er riktig….jeg er jo ikke «meg selv » helt uten vival. Dette sa faktisk en lege til meg også. Finnes ikke noe som helst slags rus med denne dosen jeg tar.
Så tilslutt: Jeg har aldri tatt mer enn 10 mg pr. Dag…og aldri mer enn 2,5 mg pr gang. Tar ikke når jeg skal bruke bilen. Jeg er fullstendig klar i hodet, og føler jeg meg elendig, blir jeg heime. Kjører aldri langturer, fordi skuldre og nakke ikke tåler det.
PS. Hun begynte tilogmed og snakke om urinprøver osv. Jeg er såååå skuffet.
Glemte å fortelle at jeg aldri drikker alkohol, eller annet stimuli…så jeg følte meg direkte trampet på!
(spørsmålet er anonymisert)

Kvinne, 70 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Viser til chat. Bruker du diazepam (i ditt tilfelle Vival) fast er det tillatt å bruke 10 mg i døgnet og kjøre bil, forutsatt at:
• Legemiddelbehandlingen må ikke utgjøre en trafikksikkerhetsrisiko. Ved langvarig behandling anbefales det at dette vurderes regelmessig og minst hvert halvår.
• Stabil legemiddelbehandling bør være oppnådd. Med «stabil legemiddelbehandling» menes at legemiddeldose og doseringsintervall har vært uendret i minst 7 døgn og at søker følger legens anbefaling om legemiddelbehandlingen.
• Ved kombinasjon med andre legemidler må helsekravet vurderes i henhold til Førerkortforskriften § 35 og § 37.
Vi har forståelse for at du opplevde møtet med psykologen som ubehagelig. Helsepersonell har et ansvar i å følge opp og eventuelt melde fra til fylkeslegen dersom de oppdager at noen ikke fyller helsekravene til førerkort. Dersom du faktisk fyller helsekravene, bør dette være en misforståelse som skal være grei å rydde opp i.  Vi anbefaler deg å snakke med psykologen eller legen din, og at eventuelt de også snakker sammen, slik at dere kan finne en god løsning på dette.