Problemer i etterkant av 2C-B

Hei, for tre måneder siden klarte jeg å få i meg noe som heter 2c-b, har aldri vært borti dette stoffet eller noe annet slags dop før. Fikk beskjed om at drt var kokain men det var ikke det. Tok antagelig alt for mye forhold til hva jeg egentlig skulle med tanke på at jeg fikk feil informasjon. Etter å ha tatt dopet følte jeg vansklig det man føler i følge det jeg har lest, ikke noe spesielt eller traumatiserende. Problemet er nå i etterkant. I starten følte jeg meg veldig utenfor, hadde hjertebank og hadde en følelse av At jeg ikke var tilstede slev om jeg var det. Virket nesten som om jeg så ting fra utsiden. Dette har blitt litt bedre, men har enda ikke gått bort. Vet ikke hva jeg skal gjøre eller om dette er normalt eller hva. Er veldig redd for at noe er galt med meg, selv om jeg klarer å leve normalt. Er også veldig sliten. Kan ikke snakke med mine foreldre, og tørr ikke gå til legen.

Kvinne, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver er ganske vanlige ettervirkninger av 2C-B, særlig dersom det er snakk om større mengder enn anbefalt. Det er godt å høre at du har merket en viss bedring – det er grunn til å forvente at bedringen vil fortsette gradvis i samme spor. Ettersom 2C-B ikke har vært forsket på i særlig stor grad, er heller ikke ettervirkninger/langtidseffekter særlig kartlagt – men generelt er det veldig uvanlig å ta permanent skade som følge av å bruke et rusmiddel én gang. Skulle du likevel mot formodning ikke merke noen bedring med tiden, kan du vurdere å oppsøke helsepersonell – f.eks. fastlegen din – for en sjekk. Du sier at du ikke tør det, men husk at legen jo er der for å hjelpe deg.