Oxycontin/Oxynorm + Tramadol + Paralgin Forte
God kveld
Etter en stygg ulykke for 2 år siden måtte jeg begynne på Oxycontin & Oxynorm.
Nå er dosen 1x10mg Oxycontin + 1×20 Oxynorm morgen, 2×20 Oxynorm ettermiddag & 1x10mg Oxycontin + 1×20 Oxynorm om kvelden.
Jeg skulle fornye resepten i forgår, men legen min (som var gravid) fødte dagen før så kommer ikke på jobb på en stund.
De andre legene på senteret vil ikke fornye resepten for det er visst veldig strenge regler på å fornye sånne resepter med denne typen medisiner.
Så da er mitt spørsmål:
Jeg har 35 , 50mg Tramadol etter en operasjon (pluss 4 Paralgin Forte 500/30) .
Ettersom jeg forstår etter å ha lest litt på Internet så er det samme stoffet/stoffgruppen som Oxycontin/Oxynorm, men mye mye svakere (tilsvarende Paralgin(?))
Kan man da blande disse to?
Hvor lite kan jeg ta av Tramadol for å unngå å få slemme abstinenser, hvis jeg går ned til en Oxynorm eller en oxycontin morgen å kveld bare?
– Altså dvs 10mg oxycontin + ? Tramadol morgen og det samme om kvelden.
Hvor mye er Max dose Tramadol? (Hvor mye er Max dose Tramadol hvis man tar 10mg Oxy?)
Jeg har igjen 8 oxy, så tenkte da får jeg ihvertfall strukket dem ut noen dager hvis abstinensene kan holdes i sjakk med Tramadol, så jeg kan få ordnet opp i dette neste uke.
Tusen takk for du tok tid til å lese spørsmålet mitt.
Mvh
En sliten, usikker mann som ikke vil gjøre noe feil.

Mann, 42 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi er ikkehelsepersonell og kan kun svare deg helt generelt om medisineringen din.
Vi synes også det er noe merkelig om du skulle bråseponeres fra så sterke medisiner som oksykodon uten å få en gjennomtenkt plan for nedtrapping. Det er meget viktig å trappe ned på en skikkelig måte dersom du ikke skal fortsette med Oxycontin/Oxynorm. Her er en artikkel med veiledning til legen om nedtrapping av vanedannende medikamenter.
Når det gjelder din plan for å unngå å få slemme abstinenser, synes vi kanskje den høres litt bratt ut. Dvs., det kan trolig bli slitsomt å kutte dosene Oxycontin/Oxynorm. I følge denne konverteringstabellen for opioider til bruk i allmennpraksis, er 10 mg oksykodon/døgn ≈ 150-200 mg tramadol/døgn. Som du ser, oksykodon regnes som omlag 15-20 ganger sterkere enn tramadol.