Nobligan 50 – hjelp til å slutte?

Hei
Nå er det tre måneder som jeg bruker nobligan 50 . En tablett om dagen . Jeg vil gjerne bli kvitt den. Klarer ikke uten . Kan de hjelpe meg ?

Kvinne, 62 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan hende du burde snakke med legen som skriver ut Nobligan til deg om at du ønsker å slutte. Du kan vise legen din denne tabellen med veiledning til nedtrapping.
Abstinenser på tramadol/Nobligan varer som regel fra noen dager til et par uker, avhengig av mengde og omfang av bruken. Gradvis vil symptomene bli mildere, eventuelt sug vil slippe mer tak og søvnen vil normalisere seg. Mange opplever at søvnproblemene er det som varer lengst, opptil to, tre uker. Du kan jo snakke med legen din om ev. medisinsk hjelp for dette en periode dersom det er behov for det.