Moren til en venninne av min datter har alkoholproblemer, bør jeg gjøre noe?

Jeg har hørt fra flere «kilder» at moren til ei venninne av min datter drikker og har problemer med alkohol. Jeg har selv aldri opplevd dette, men har hørt fra hennes venninner, familie og andre at hun sliter med alkoholproblemer. Datter (13) og andre barn fungerer tilsynelatende godt i hverdagen og det er ingen bekymringer knyttet til dette annet enn det jeg har hørt. Hva bør jeg gjøre? Jeg har også hørt at andre har nevnt dette for moren tidligere, men har blitt møtt med sinne og ryktespredning. På grunn av dette er det ikke aktuelt for meg å ta opp saken med henne (i tillegg til at jeg egentlig ikke kjenner henne). Bør jeg kontakte noen? Eller er dette en sak der jeg ikke bør «blande meg»?

Kvinne, 45 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi vil på generelt grunnlag oppfordre både deg og andre i lignende situasjon til å blande deg, av den enkle grunn av at dersom  dine mistanker er riktige, så kan det være helt avgjørende for denne jenta at de får hjelp. Det mest nærliggende å anbefale deg, er å ta en telefon til barneverntjenesten og drøfte dette med de, slik at de kan se på saken. Husk at du har mulighet til å være anonym slik at det ikke kommer frem for den det gjelder at det er du som har meldt fra.
Dersom du synes det er vanskelig å melde fra til barnevernet, bør du snakke med noen som du vet har mulighet til å gjøre noe, for eksempel læreren til datteren eller andre nære pårørende til denne familien.