Mindre risiko for psykose, angst, depresjon osv. dersom en røyker cannabis der det er lovlig?

Hei!
Jeg er i utgangspunktet imot røyking av hasj, og er redd for virkningene dette vil ha. Men om en for eksempel røyker et sted der det er lovlig og det er kontrollert, kan dette likevel utløse psykose, angst, depresjon osv? Risikoen for dette er vel betydelig mindre om det er kjøpt på et «apotek» sammenlignet på gata i Norge?

Kvinne, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Hvordan en reagerer på hasj kommer an på mange faktorer.
Det kan godt hende at sjansen for å bli redd/få angst øker dersom en er redd for å bli tatt/straffet for bruken. Men om dette er det avgjørende for hvordan en reagerer, tviler vi på. Det er ofte slik at den som reagerer med angst eller mer alvorlige psykiske plager, gjerne gjør det enten en røyker det i Norge eller et sted det ikke er straffbart. Reaksjonen handler nok minst like mye om forventninger til rusen, hvor mye en får i seg, om  en er vant til å å bruke det eller ikke, om en er disponert for angst eller psykose osv.
Du sier at «Risikoen for dette er vel betydelig mindre om det er kjøpt på et «apotek» sammenlignet på gata i Norge?». Vel, det kommer litt an på hva en handler (både i Norge og på «apotek»). Ofte er det meget potente varianter som selges på steder det er lov eller avkriminalisert. Som et eksempel: I Nederland er det ikke forbudt å røyke, men de har svært mange som kommer på akutte innleggelser grunnet reaksjoner på cannabis (selv om brukeren vet de ikke straffes for å røyke).