Min sønn på 19 år har begynt å røyke hasj

Min sønn på 19 år er begynt å røyke hasj. Han snakker usant ti) meg og han har forandret sin væremåte mye til det negative. Jeg er bekymret og vet ikke hva jeg best gjøre for å få han til å fotstå hvor farlig det er.

Mann, 58 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon for deg. Men generelt vil vi nok fraråde deg å «få han til å forstå hvor farlig det er» – vi tviler veldig på at han er interessert i å høre på hva du har å si om det. Sånn sett er det kanskje bedre om du forsøker å spørre ham litt ut om hvorfor han gjør som han gjør, hva som ligger bak, hvilke fordeler og ulemper han selv opplever, og hva han ser for seg at skal skje videre. Ettersom han jo er myndig, er han også selv ansvarlig for valgene han tar, både gode og dårlige. Hvorvidt han faktisk vil gi deg noen ærlige svar eller ikke er jo ikke garantert, men om du forsøker å snakke rolig og ordentlig med ham, kan du i beste fall håpe på en konstruktiv og innsiktsfull samtale. Se gjerne vår guide til bekymringssamtaler for noen generelle råd, og gjerne også danske Snakomhash, som gir mange gode råd rettet mot foreldre spesfikt.
Nå vet ikke vi så mye om sønnen din, men en ting som ofte er ganske viktig, er at han er sysselsatt på en eller annen måte. Dette kan f.eks. være studier eller jobb – noe som holder ham i aktivitet, og som medfører krav og rutiner til ham i hverdagen. Dette er ofte et ganske sentralt ledd i prosessen med å «vokse opp», og som i mange tilfeller vil medføre at man gradvis vokser ifra rusbruken. Dersom han ikke har noe av dette per i dag, bør dere gjerne snakke konkret sammen om hvordan han skal gå frem for å få til dette.
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstidene, så kan vi snakke nærmere om denne situasjonen.