Min far har drukket altfor mye så lenge jeg kan huske

Hei
Min far har drukket altfor mye så lenge jeg kan huske. Han lover og lover gang på gang med å skjerpe seg. Og jeg har svart «det tror jeg ikke før jeg ser det» gang på gang, men nå er jeg møkka lei. Det går ut over skolegangen min, har ikke energi til å dra på skolen, men jeg gjør det allikavel selvom fordi jeg ikke ønsker å være hjemme. Min mor litt over 40km fra vgs som jeg går på som vil si at jeg har krav på hybel? Jeg har satt pappa skikkelig på plass i dag og sagt at hvis du fortsetter å drikke fram til den dagen jeg flytter ut så får du komme å banke på min dør når du har skjerpet deg, skjønner at det er vanskelig for pappa men dette har gått milevis for langt over streken. Det har rett og slett ødelagt for meg. I sommer så fant bestemor og nærmeste familie at han har frukt altfor mye fra før jeg ble født. Jeg møtte onkel på en cafe for å snakke og når jeg sa at han har drikt såpass og over så lang tid så begynte onkel å gråte veldigg. Noe som kom som et sjokk for meg fordi ingen har lissom brydd seg på den måten så jeg fikk helt sjokk, men det det jeg lurer på er om jeg kan søke om bostøtte til en hybel når situasjonen er som det er. Jeg har ikke mulighet til å pendle fra mamma som tar 1,5 timer vær vei om ikke litt mer. Jeg besøker henne i helgene og har ett godt forhold til henne som jeg er glad for oppi det hele, har bodd veldig mye hos foreldra til pappa. Men det jeg i bunn og grunn har lyst til er å få meg en egen hybel eller ett sted og bo fulltid uavhenging av pappa. Fordi jeg klarer ikke se han full en gang til. Beklager dårlig skrivd, men jeg er ikke no norsklærer…hehe.
Mvh en fortvilet 16 åring snart 17

Mann, 16 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner veldig godt at dette er vanskelig for deg på mange måter. Det kan hende du ville ha nytte av å snakke med noen om hvordan det er for deg å leve med en far som drikker for mye. Det er også mulig at onkelen din og ev. andre i familien kunne ha nytte av et slikt tilbud. Dere som er berørte av din fars problemer, kan ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende. De tilbyr individuelle samtaler til barn og voksne, familiesamtaler, gruppemøter, mestringskurs og temasamlinger. Tilbudet er gratis og dere trenger ingen henvising. Les mer på sidene til Veiledningssenteret for pårørende.
Du kan også snakke med Blå kors kompasset. De tilbyr terapi for ungdom mellom 14 og 35 år som har vokst opp i en familie med alkohol- eller rusproblemer både på avdelingen der du bor og gjennom videosamtaler på nett i Blå Kors Kompasset.  Helsesykepleieren eller sosiallæreren din på skolen kan også være fine å snakke med.
Når det gjelder dine spørsmål om rett til/krav på hybel, så er det litt utenfor vårt fagfelt. Vi har funnet et liknende spørsmål på Ung.no. Her er svaret fra Ung:
Krav på hybel?
Du må ha dine foreldres samtykke for å flytte hjemmefra før du fyller 18 år. Foreldrene dine må altså godkjenne at du får flytte, samt hjelpe til med alt det praktiske. Lag også avtaler for økonomien. Du kan heller ikke undertegne husleiekontrakt eller liknende så lenge du er under 18 år. Det er altså viktig at du snakker med foreldrene dine så tidlig som mulig i planleggingsprosessen.
Fra Lånekassen kommer det an på om du har ungdomsrett eller ei, hvor mye støtte du kan ha rett til. Har du ungdomsrett og bor borte fra foreldrene dine, kan du få bostipend hvis du i tillegg oppfyller ett av disse vilkårene:
• Skolen ligger mer enn fire mil fra foreldrehjemmet
• Du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag
• Det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen
Kilde: Ung.no
Hvis du trenger mer informasjon enn dette, vil vi anbefale deg å sende spørsmål om hybel til Ung.no.
Håper alt ordner seg for deg!