Mange trekker seg fra å søke hjelp for å slippe bekymringsmelding til fylkeslegen

Jeg er (*) og henviser pasienter til rus- og avhengighetsbehanlding. Mange trekker seg når de oppdager at poliklinikken nærmest har rutine for å sende bekymringsmelding til fylkeslegen. Min mailadresse er (spørsmålet er anonymisert).

Kvinne, 63 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi har ikke mulighet til å sende svar på mail. Dersom du ikke ønsker at ditt spørsmål skal ligge på vår hjemmeside, kan du ta kontakt og be oss fjerne det.
Vi kan ikke se at du stiller noen spørsmål. Imidlertid kan vi meddele at vi har også en oppfatning av at svært mange vegrer seg mot å søke hjelp for sitt rusproblem fordi de er redd for at dette fører til inndraging av førerkort (Vi antar at det er det du sikter til). Noen løsning på problemet har vi imidlertid ikke, da dette er lovregulert og dere som helsepersonell er pliktig til å melde i fra ved mistanke om at en pasient ikke fyller helsekravene til førerkort.