Jeg pleide å røyke hasj daglig før men ble tatt i sommer, og barnevernet sendte meg da på pissings. Jeg har prøvd opptil flere ganger å slutte. Har gått perioder med flere måneder uten å røyke. Og noen perioder hvor det bare er et par uker. Men på et eller annet tidspunkt sprekker jeg alltid. Jeg går til samtale hos en ruskonselent en gang i uka og jeg bruker HAP appen. Leverer også urinprøver en gang i uka. Men jeg røyker alikavel daglig nå. Jeg bestemmer meg gang på gang om at nå skal jeg slutte å røyke. men så går det X antall dager/uker også har jeg sprukket. Nå har jeg nærmest gitt opp å få til å slutte. Hele tiden går jeg bare rundt å venter på å kunne fyre den neste jointen. Og alt blir en unnskyldning for å rulle meg en joint, mens ingenting nærmest er grunn nok for å ikke skulle fyre den. Jeg ønsker ikke å være en person som er avhengig, og jeg vet at jeg kanskje er mer utsatt enn andre som også røyker, til å feks havne i psykose(pga tidligere psykisk helse og gener). Jeg har flere dårlige opplevevelser med hvordan jeg har blitt etter å ha fyrt, Men jeg klarer ikke gi slipp på alt det andre cannabis ofte gir meg. Som glede og energi. Det tar bort stress, negative tanker og angst. Jeg klarer å slappe av, men kan samtidig være svært effektiv. OG JEG VET IKKE HVA JEG SKAL ERSTATTE DET MED. Hva i helvette skal jeg gjøre???

Kvinne, 16 år fra Oslo


RUStelefonen svarer:

Det høres ut som om cannabisbruken din har blitt ganske problematisk for deg. Det er godt å høre at du har jevnlig oppfølging med en ruskonsulent – kanskje dere kan snakke sammen om muligheten for å utvide ditt behandlingstilbud? Det kan jo hende at du ville hatt nytte av enda mer oppfølging fra det profesjonelle helsevesenet, delvis fordi du beskriver et forbruk som du (tilsynelatende) har liten kontroll over, og delvis fordi du allerede har en historikk med psykiske helseplager.

Når du spør om hva du skal erstatte cannabis med, så har vi kanskje ikke et fasitsvar, men i utgangspunktet bør det jo være noe som gir glede og energi, og samtidig tar bort stress negative tanker og angst. Kanskje yoga ville vært noe for deg? Eller en lignende treningsform?

Men: et typisk problem er jo at mye kan ta bort stress, negative tanker og angst der og da, men at denne typen plager likevel kommer tilbake igjen før eller senere. Sånn sett tenker vi at du bør vurdere å jobbe konkret med de vanskelige tankene, f.eks. ved regelmessige psykologtimer. Dette er noe du kan snakke med din ruskonsulent om.

Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstidene, dersom du vil snakke nærmere om dette. Det er for øvrig også bra at du bruker HAP-appen, men vi tipser også om vår guide Hjelp til å slutte med cannabis.