Kjæresten røyker cannabis

Hei
Jeg og kjæresten min har nå vært sammen i et år, vi elsker hverandre enormt mye. Men han røyker hasj eller marihuana OFTE. jeg har hattt mange lange samtaler med han, og han har snakket om å ta en pause fra det osv, men det har ikke skjedd. dette ender med at jeg går rundt å er bekymret og sur og skuffet hver gang jeg finner ut av at han har gjort det, og jeg finner det faktisk ut hver gang. Han sier at han trenger motivasjon til å slutte, han har litt mye som skjer i livet sitt nå, men jeg blir lei meg hver gang vi tar opp dette, siden han ikke kan slutte (hvertfall ta en pause) for min skyld. Jeg går rundt å tenker på om dette er noe jeg kan leve med eller ikke, men finner ikke ut av det, jeg elsker han så mye og trenger han i livet mitt, men noen ganger tenker jeg at han sårer meg mer enn han gjør meg glad, kun på grunn av dette med rus. jeg vet at han har prøvd MDMA og LSD også. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vi er enige om å komme fram til en løsning som passer begge, men det skjer jo ikke og jeg vet ikke hva det skal være. han gråter hver gang jeg tar opp dette for han, for han vil ikke miste meg.. i tillegg driver ca alle vennene hans med kokain osv, og disse er noen jeg ikke snakker noe med. Hva kan jeg / han / vi gjøre for å få dette til å fungere?

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon for deg, og det virker som du har forsøkt mye riktig allerede. Det å snakke med ham om hvorfor du synes det er vanskelig er et godt utgangspunkt, men som du selv skriver så sier han at han mangler motivasjon for å slutte. Dette kan tyde på at han ikke ønsker/vil/klarer og endre atferd, og med mindre han faktisk tar grep for å slutte er det lite sannsynlig at situasjonen blir annerledes i nærmeste fremtid. Spørsmålet blir dermed hva du kan gjøre for å få det bedre.   Kanskje du må tenke nøye gjennom om dette forholdet har blitt slik du hadde tenkt deg, og om du ønsker å fortsette forholdet slik det er nå.
Det er kun han som kan endre sin atferd og rusbruk, men du kan selv velge hvordan du forholder deg til det.