Kjæresten min røyker hasj og sier det ikke er skadelig eller farlig

Hei! Kjæresten min røyker hasj noen ganger! Han sier det ikke er skadelig eller farlig? Men er det egentlig sant, for det har jeg ikke noe tro på og gjer er sterkt imot den slags! Men hva er symptomene og konsekvenser for å røyke hasj?

Kvinne, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er bra du spør etter informasjon så du kan et bra grunnlag for å ha en god samtale med ham om dette.
Det er også viktig at du gjør deg opp en mening om hvordan du vil ha det i forholdet, og prøve å ta gode valg ut fra dette.
Noen ganger kan det være en stor hjelp å snakke med noen om hvordan situasjonen er for deg og få litt hjelp og veiledning. Det er ganske slitsomt å sitte med alle problemer og tanker alene! Du kan gjerne ringe oss og snakke om det, eller du kan snakke med en sosiallærer, helsesykepleier, helsestasjon for ungdom eller andre voksne du kan stole på.
Her er svar på dine andre spørsmål:
Han sier hasj ikke er skadelig eller farlig – men er det egentlig sant?
Hasj kan være skadelig. Det er ingen som tviler på dette. Hvor skadelig det er, kommer an på mange faktorer. En viktig faktor er hvor gammel man er når man begynner. Jo yngre brukeren er, jo større er risikoen for skader, både nå og senere i livet. En annen viktig faktor er hvor mye man bruker det. De som bruker det ofte, f.eks. flere ganger i uken, har større risiko for skader enn de som bruker det noen få ganger (for å prøve eller eksperimentere). En tredje viktig faktor handler om sårbarhet. En person som vokser opp under ustabile eller vanskelige forhold, er mer sårbar. Noen mennesker er også mer sårbare fra naturens side for å utvikle psykiske problemer og lidelser. Du finner en artikkel på Forskning.no som gir en grei oversikt over ulike skader og risiko ved hasjbruk. Se også våre sider: Rustelefonen/Virkninger og bivirkninger ved bruk av cannabis.
Men hva er symptomene og konsekvenser for å røyke hasj?
Når det gjelder mulige konsekvenser av hasjbruk, er det litt som vi skrev over: Det kommer veldig an på alle disse faktorene (hvor gammel man er, hvor mye en bruker, sårbarhet osv.). Når det gjelder symptomer på bruk, her er en liten oversikt over mulige symptomer:
Symptomer som kan være tegn på at en person er påvirket av cannabis:
• Forstørrede pupiller; røde, «glassaktige» øyne; treg reaksjonstid på stimuli
• Søtlig lukt av klær
• Fnisete, lattermild
• Usammenhengende tale, endring i stemmeleiet
• Mild til kraftig endret atferd og personlighet
• Gir uttrykk for tanker og ideer som er utypiske for personen
• Kvalme, oppkast
• Nervøsitet, vrangforestillinger
• Forsterket innadvendthet eller utadvendthet
• Personen drikker og/eller spiser uvanlig mye (cannabis kan forsterke munntørrhet og sultfølelse)
• Forvirring, vanskeligheter med å orientere seg (ved høye inntak)
Symptomer som kan være tegn på regelmessig eller nylig bruk av cannabis:
• Endret atferd og personlighet
• Endret sosial omgangskrets
• Lite overskudd/energi
• Svekket hukommelse og konsentrasjon
• Personen glemmer eller uteblir fra avtaler
• Intrikate bortforklaringer og løgner, særlig tilknyttet pengebruk og hvor h*n har oppholdt seg i tidsrom som ikke er redegjort for
• Forsterket innadvendthet eller utadvendthet
• Søtlig lukt av klær
• Funn av brukerutstyr, som f.eks. piper, bonger, rullepapir, filtre, kverner, grønne eller brune «smuler»
Verdt å vite om tegn og symptomer på bruk
Enkeltvis behøver ikke disse symptomene indikere noe som helst, men jo flere av disse som er tilstede, desto større grunn til å anta at det kan dreie seg om cannabisbruk. Det er verdt å bemerke seg at hvilke symptomer som utvises som følge av cannabisbruk, er noe som kan variere sterkt fra person til person. Enkelte symptomer kan også være typiske for andre rusmidler enn cannabis.