Kan dere fortelle om noen av de økonomiske skadene forårsaket av narkotika?

Hei! Vi skal ha en debatt på skolen om narkotika, og jeg skal være mot narkotika i debatten. Jeg lurte på om dere kunne fortalt noen av de økonomiske skadene forårsaket av narkotika? Takk.

Annet, 13 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder økonomi, kan bruk av narkotika være kostbart. Både for brukeren selv – og for samfunnet.
For brukeren selv, kan narkotikabruk gå utover den personlige økonomien. For eksempel ved at man ikke klarer å opprettholde en jobb, eller setter seg i «narko-gjeld» som er vanskelig å nedbetale.
Helsevesenet, fengsler og politiet er eksempler på profesjonelle organer som bruker mye penger på narkotikaproblematikk. Ulovlig handel med narkotika, innebærer dessuten at staten ikke får skattepenger av disse personene – og skattepenger er en viktig inntektskilde for staten.