Jeg tok 3 concerta idag – er det farlig?
Hei jeg tok 3 concerta idag (56 milligram) per kapsel så rundt 160mg. Er det farlig ? Dette var et engangstilfelle forresten.

Mann, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og svarer bare generelt på spørsmål om medisiner. Vi er heller ikke en akuttjenste, så svarer vårt kommer nok noen dager etter at du tok pillene.
Over tre mg metylfenidat per kilo kroppsvekt kan gi visse tegn på forgiftning. Ved forgiftninger med metylfenidat dominerer effekter fra sentralnervesystemet og hjerte-/karsystemet. Forgiftninger med metylfenidat alene gir vanligvis kun lette til moderate symptomer som agitasjon, tretthet, ujevn hjerterytme, hjertebank og hodepine.
Dersom du er bekymret for inntak av medisiner, snakk med legevakt eller Giftinformasjonen på 22 59 13 00.