Jeg røyket hasj for første gang i går og angrer veldig

Heisann. Jeg røyket hasj for første gang i går. Angrer veldig, og skulle gjerne vært foruten. Er nå ganske nervøs for hva som vil skje med kroppen og om jeg allerede nå kan ha ødelagt noe? Er litt svimmel og føler meg rar. Lurer også på hvor lang tid det tar før det er ute av systemet? Kan jeg ha gjort varige skader på kropp og sinn? Til informasjon kommer det aldri til å skje igjen, så lurer på hva som skjer ved engangstilfelle.
Håper dere kan hjelpe meg med dette.

Mann, 17 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er ikke unormalt å få en slik reaksjon etter å ha røyket hasj (cannabis). Det at du er svimmel og føler deg rar er noe som mest sannsynlig vil gå over av seg selv. Dersom disse symptomene vedvarer kan du kontakte fastlegen din for å ta en sjekk. Det kan være andre årsaker til at du føler deg sånn.
Etter et enkeltinntak av cannabis kan virkestoffet spores i urin i inntil en uke. Det vil si at etter 3-7 dager vil nok stoffet være helt ute av kroppen, men her er det individuelle variasjoner.
Du er redd for at du kan ha gjort varige skader på kropp og sinn;  den største «skaden» som har skjedd er kanskje den redselen du sitter med nå. Gi det litt tid og pust med magen, så går dette over.
Det kan høres ut som en god ide og legge cannabisen på hylla.
Gjør gode ting for deg selv.