Jeg har en venn som er fast bruker av marihuana

Hei! Jeg har en venn som er fast bruker av marijuana. Han sier han trenger det for å takle jobb. Mor er døende av kreft. Far er fraværende, bor i utlandet.
Han vil ikke vedkjenne at han må stoppe, men innerst inne vet han det, og jeg tror det er mulig å få ham med på noe. Hva anbefaler dere?
Jeg er yngre enn ham og han tar ikke imot råd fra meg. Jeg tror han burde delvis sykmelde og få oppfølging for å klare å av venne seg.
Han Bor ved [anonymisert].

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan godt hende at det er riktig som du sier, at han har behov for en eller annen form for hjelp eller oppfølging. Men for at noen skal kunne hjelpe ham, må han selv være motivert for å motta hjelp. Du sier at innerst inne vet han at han må stoppe, men er dette noe han faktisk har sagt selv? Det nytter nok ikke å prøve å overtale eller overbevise ham til noe som helst, men du må gjerne forsøke å ta en rolig samtale med ham for å kartlegge hva han faktisk er og ikke er villig til å gjøre. Han er tross alt selv ansvarlig for sine valg.
Dersom han føler at han trenger hjelp for cannabisbruken, kan kanskje et hasjavvenningsprogram være et godt alternativ. Ut av Tåka er et slikt program, basert i Oslo.
Eller kanskje har han helt andre behov. Du sier at han trenger marihuana for å takle jobben (i hvert fall ifølge ham selv) – kanskje han heller trenger en endring i sin nåværende jobbsituasjon? Kanskje trenger han tilrettelegging dersom det er noen bestemte deler av jobben som er ekstra utfordrende, eller kanskje trenger han simpelthen ny jobb?
I tillegg beskriver du også ulike problemer i familien hans – kanskje ville han hatt glede av å snakke med noen om dette, og om hvordan dette påvirker ham? En psykolog kunne i så fall vært et godt alternativ. Da trenger det ikke egentlig handle om rusbruken overhodet, men heller om hans psykiske helse og hvordan han har det generelt i livet.
Uansett: det finnes mange ting han kan gjøre, men han må i så fall ville det selv, og aktivt gå inn for å få i gang en endring.
Både du og han er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, ved behov for å snakke nærmere om dette.