Jeg er bestemor til en flott gutt på 15 år.
Hva gjør vi når gutten det siste halvåret skulker skolen, bryr seg ikke og grenser som foreldrene setter for han. Han har blitt tatt i hasj røyking og er sammen med ukjente venner fra andre bydeler. Hevner seg og blir veldig sint når grenser blir satt for han.
Mitt spørsmål er, hvor er det rette stedet å søke hjelp og veiledning.?
Han har to yngre søsken og dette går nå utover hele familien

Kvinne, 55 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det mest naturlige stedet å begynne, er å snakke med skolen (f.eks. sosiallærer eller helsesykepleier). De kan iverksette tiltak når det gjelder skolegangen og hans adferdsproblemer. Ellers finnes det en del tilbud, både til familien og til gutten selv.
Her er noen tips:
Nettverket hasjavvenning har tilbud i mange kommuner. Ta kontakt med dem og hør hva som finnes i dere nærområde.
Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling ved Helse Stavanger har tilbud til ungdom i alle aldre.
Uteseksjonen i Stavanger oppsøker enkeltungdom, eller grupper, som har behov for hjelp eller støtte, etablerer kontakt og motivere til å ta imot hjelp, gjennom individuell oppfølging eller tiltak for grupper av ungdom.
En annen mulighet er å ta kontakt med kommunalt barnevern og høre hva de tenker om situasjonen og hva de ev. kan tilby gutten.