I år har eg drukket 4 ganger og eg kjenne eg blir brisen på 1 drink

Hei. Eg sliter med en spiseforstyrrelse og legen vil eg ska utredes for anorexia, så de siste 4-5 årene har eg tilsammen gått ned 40kg. Og eg har en bmi på 16,6 Vil dette påvirke hvordan kroppen takler alkohol? Før kunne eg drikke veldig masse og tok lengre tid før eg ble full og det sko veldig mye til før eg ble for full. Men i år har eg drukket 4ganger og eg kjenne eg blir brisen på 1drink. Og etter 3-4 glass er eg så full at det ikke er gøy. Så eg føle eg ikke kan drikke, siden eg blir så fort full. Har dette noe med at eg har gått ned i vekt? Vil kunne feste med vennene mine, men virke ikke som magen min tåle det lengre. Er litt flaut at eg tåle så lite

Kvinne, 23 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er viktig å understreke at vi svarer deg på spørsmål om bruk av alkohol. Vi er ikke helsepersonell, og vi kjenner ikke til din øvrige helsesituasjon, så svaret blir generelt. Hva gjelder dine andre helsemessige utfordringer er dette noe vi ikke har kompetanse på og vi ber deg derfor ta dette videre med fastlegen.
Dersom du generelt spiser lite og har gått ned mange kilo de senere år, vil dette kunne ha en temmelig stor innvirkning på promillen.
Faktorer som påvirker promillen
Promille betegner alkoholnivået i blodet. Hvor høy promille du får, bestemmes av flere faktorer: Kvinner får høyere promille enn menn (av samme mengde alkohol), din vekt er av betydning (jo lettere du er, jo høyere blir promillen), jo mindre du spiser før du drikker jo høyere blir promillen (og jo raskere blir du sliten og opplever deg som full).
Du kan jobbe med å moderere promillen ved å følge noen enkle råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.