Hyppig bruk av MDMA og overdose

Hva skjer med kroppen om man tar ecstacy hver dag i 3 uker ca? Og kan man ta en overdose uten at man merker det når man er påvirket av rusen og at man kan heller merke tegn til overdose når du våkner dagen etterpå og er ikke påvirket lengre?

Kvinne, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi fraråder på det sterkeste å ta MDMA så hyppig. Det er flere grunner til dette.
• For det første er MDMA et sentralstimulerende middel, noe som kort sagt betyr at det stimulerer hjertet til å jobbe hardere. Dette resulterer i en oppkvikkende effekt men betyr også at hyppig bruk potensielt kan medføre belastningsskader på hjerte/kar. I tillegg har MDMA også den effekten at kroppstemperaturen heves, og at du dehydreres. Kroppen trenger altså tid til på å restituere seg etter dette fra gang til gang, ofte mer enn en uke.
• En annen grunn er at MDMA påvirker balansen av viktige signalstoffer i hjernen (serotonin, dopamin, noradrenalin). Dette er signalstoffer som bl.a. bidrar til å regulere følelser, humør og søvnmønster. Når denne balansen forstyrres for ofte, før den rekker å gjenopprette seg selv til normalen fra gang til gang, risikerer du å oppleve perioder med depresjon, svekket søvn og lignende. Det er ingen fastsatt grense for hvor lenge man bør vente fra gang til gang man tar MDMA, men to måneder er et tall mange opererer med.
• En tredje grunn er at risiko for overdose/forgiftning øker ved så hyppige inntak. Hvorfor det? Når du bruker MDMA mange ganger etter hverandre, opparbeider du toleranse. Dvs. du trenger større doser for å få samme effekt. Dette øker igjen risikoen for at du tar for store doser.
Vi vil tro at risikoen for å ta en overdose uten å merke det kommer an på i hvilken grad kroppen blir forgiftet. Helsebiblioteket skriver:
«Dersom pasienten ikke har utviklet forgiftningssymptomer innen 6 timer etter eksponering, kan en vurdere å avslutte observasjonen. Etter alvorlig forgiftning er observasjon 24 timer etter symptomfrihet en grei hovedregel
Det vil si at hvis du ikke har symptomer på forgiftning innen seks timer etter inntak så har det sannsynligvis gått bra.