Hvorfor jeg blir rød i kinnene når jeg drikker eller røyker hasj?

Hei,
Jeg lurer på hvorfor jeg blir super rød i kinnene når jeg drikker eller røyker hasj? Er dette farlig?
Det er ikke alltids morsomt å sitte med venner å drikke mens jeg blir sprutrød i ansiktet.

Mann, 18 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er flere mulige forklaringer på hvorfor du blir rød i ansiktet når du drikker alkohol. Den enkleste og mest sannsynlige forklaringen, er at blodårene utvides når du drikker alkohol, noe som forårsaker rødfarge. Huden i ansiktet er gjerne litt tynnere enn andre steder på kroppen, og følgelig blir det også ekstra synlig der.
En annen mulig forklaring, kan være at du har såkalt Asian Flush syndrom. Dette er en genetisk tilstand som i hovedsak berører personer av asiatisk opphav, men som også forekommer blant andre befolkningsgrupper. Asian Flush syndrom innebærer at du mangler et enzym som bryter ned alkohol i kroppen din, noe som forårsaker en opphopning av et avfallsstoff som heter acetaldehyd. Dette kan, på sin side, forårsake flere ubehagelige symptomer, deriblant rødming.
Hvorfor du blir rød i ansiktet når du røyker hasj, er derimot litt vanskeligere å svare på. Dersom du drikker alkohol samtidig som du røyker hasj, skyldes sannsynligvis rødmingen alkoholen (av ovennevnte mulige grunner). Men dersom du ikke drikker alkohol og likevel blir rød i ansiktet av hasjrøyking, har vi dessverre ingen god forklaring på dette. Rødming er ikke en kjent bivirkning av hasjrøyking.
Dersom dette er veldig plagsomt for deg, kan du vurdere å snakke med fastlegen din for å kartlegge mulige årsaker (og eventuelle tiltak/behandlinger).