Hvordan skal jeg hjelpe sønnen min uten at det blir konflikt mellom oss?

Hei. Jeg har problem med å forstå sønnen min. Mistenker at han bruker forskjellige narkotika. I det siste har han hyppige neseblod, røde sår rundt nese, klarer ikke sove om natta, dusjer ofte..Jeg finner også ofte brune flekker på doen, noe som sitter fast som klister. ofte diaré, vanligvis om natta. Behøver mat om natta. Hva skal jeg gjøre? Han er 19 år nå. Hvordan skal jeg hjelpe ham uten at det blir konflikt mellom oss ferdig han har ikke lyst å snakke om det?

Mann, 19 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig situasjon. Ut ifra symptomene du beskriver, er det ikke utenkelig at han bruker amfetamin, kokain eller et lignende sentralstimulerende stoff. Dette er riktignok bare en gjetning fra vår side, men f.eks. neseblod, sår rundt nesen, søvnvansker, hyppig dusjing (f.eks. pga. økt svetteproduksjon), uregelmessig matlyst og løs mage er alle sammen forenlig med den typen stoffer.
Når det gjelder hva du kan gjøre, finnes det kanskje ingen klare fasitsvar. Du skriver han ikke har lyst til å snakke om det, og det gjør selvsagt ting vanskeligere. Om du skulle forsøke å snakke med ham igjen, tipser vi om vår guide til bekymringssamtaler, og vår guide til foreldre. Forhåpentligvis finner du noen nyttige råd der. Det kanskje viktigste vi kan si, er at du bør unngå å prøve å overtale eller overbevise ham om noe som helst, men snarere ha en rolig og spørrende tone, for å prøve å kartlegge hvor han selv står, og hva han selv tenker om situasjonen, og han selv er og ikke er villig til å gjøre. Det finnes mange ulike strategier og hjelpetiltak han kan benytte, men i så fall vil oppriktig motivasjon fra hans side være en nødvendig forutsetning for å lykkes. Dersom han selv skulle se behovet for hjelp, er det naturlig å avtale en time med fastlegen hans, som kan henvise ham til et egnet tilbud i spesialisthelsetjenesten.
En annen viktig faktor her, er hvordan det går med ham ellers i livet. Nå vet ikke vi noe om hvordan han har det, om han har rutiner/plikter i form av jobb, studier og lignende, om han har et godt sosialliv og mer. Denne typen ting kan ofte ha stor betydning for hvilke prognoser du kan forvente. Om han har planer om å flytte ut i nær fremtid kan nok det være en god idé – for dere begges skyld. Om han skulle flytte hjemmefra vil han jo måtte sørge for en stabil inntekt, noe som igjen vil kunne ha positiv innvirkning på livsstilen hans. Samtidig vil også du få slippe å stå oppi denne typen situasjoner på en daglig basis.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du ønsker å snakke nærmere om denne situasjonen.