Hvor stor mengde opiater kreves for at det skal kunne medføre «overdose»?

Hvor stor mengde opiater kreves for at det skal kunne medføre «overdose» for en person som ikke er vant til å ta opiater. Gi gjerne eksempler på medikamenter og dose.

Mann, 42 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Vi er usikre på hva som er grunnen til at du spør om dette – om det er fordi du har tanker om å ta ditt eget liv eller om det er fordi du har en generell interesse for tema. Hvis det er slik at du har det vanskelig og trenger noen å snakke med, så anbefaler vi deg å ta kontakt med Kirkens SOS eller Mental Helse.
Siden dette svaret publiseres offentlig ønsker vi ikke å gi noen konkrete eksempler på toksiske doser, men vil i stedet anbefale deg å ringe Giftinformasjonen(22 59 13 00).