Hvor mye paracetamol blir det til sammen?

Hvor mange mg blir 3 tabletter paralgin forte og 5 tabletter med 500 mg paracetamol tilsammen? Og er det farlig hvis man tar alt på en gang? Hva kan skje?

Kvinne, 21 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke hvorfor du spør om dette, men har du behov for smertelindring må du snakke med legen din om det. Vi som jobber i RUStelefonen er ikke helsepersonell og kan ikke gi råd om dosering. Spør du fordi du har det vanskelig håper vi at du vil snakke med noen slik at du får hjelp. I så fall kan du ta kontakt med Mental helse sin hjelpetelefon (116 123) og/eller kontakte legen din for en henvisning til psykolog.
I følge Felleskatalogen inneholder Paralgin Forte vanligvis 400 mg paracetamol og 30 mg kodein (Paralgin major inneholder litt mer). 3 Paralgin forte og 5 Paracet (500 mg) blir da til sammen 3700 mg paracetamol. Hvis du ellers er frisk er vanligvis ikke en slik mengde paracetamol direkte farlig ved et enkeltinntak. Når det er sagt skal du uansett ikke overskride mengden som står i pakningsvedlegget, eller den doseringen du har fått fra lege.
Dersom du ikke er vant med å ta kodein kan du oppleve å føle deg trøtt og kvalm etter 3 tabletter Paralgin Forte.