Hvor lenge varer abstinenser etter sovemedisiner når man har sluttet brått?

Hei.
Hvor lenge varer abstinenser etter sovemedisiner når man har sluttet brått? En nær relasjon sluttet da han ble tom for 3 uker siden og er irrasjonell, frekk, stresset og til dels psykisk aggressiv. Dette er tøft å forholde seg til og jeg vet at han har gått på sovemedisiner over lengre perioder og over flere år. Er bekymret for både mennesket og relasjonen.

Annet, 34 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er veldig varierende hvor lenge slike abstinenser varer. Det kommer an på flere ting:
• Hvor store doser er brukt?
• Hvor lenge er det brukt?
• Hvilket medikament er brukt?
• Folk er ulike: Noen sliter veldig med seponering og blir svært dårlige, andre «tåler mer» og blir raskere i bedre form.
Generelt kan en si at abstinenser varer i noen uker, men senabstinenser og ettervirkninger på psyken kan vedvare i måneder (dette er veldig avhengig av omfanget på bruken). Det er anbefalt å trappe ned når man skal slutte, og det er anbefalt å få støtte og veiledning fra helsepersonell. Hvis situasjonen ikke bedrer seg, kan det være en god idé å be vedkommende oppsøke veiledning fra legen sin.
Hvis du trenger noen å snakke med som pårørende/berørt av dette, anbefaler vi deg å kontakte N.K.S. Veiledningssentre for pårørende til mennesker med rus og psykiske lidelser er et gratis lavterskeltilbud.