Hva skjer om man tar paralgin forte og paracetamol på en gang?

Hei! Jeg lurer på noe. Hva skjer dersom man tar 3 paralgin forte (500mg), og en paracetamol (500mg)på en gang? Er det direkte farlig? Hvor lenge etter kommer symptomene osv..? Vet at paralgin inneholder kodein og vet at man ikke bør ta mer enn hva do. Står på pakken men jeg lurer alikevell på det.

Kvinne, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi er kjent med, er det ikke noe problem å bruke Paracet og Paralgin Forte samtidig, så lenge du holder deg til forholdsvis lave doser. Men dersom dette er noe som skjer regelmessig, kan det virke belastende på leveren. Uansett inneholder Paralgin Forte både kodein og paracetamol, så dersom du tar Paralgin Forte, tar du på sett og vis også Paracet uansett.
Hvis du likevel føler et behov for å øke dosen din (uansett om det gjelder Paralgin Forte, Paracet eller begge), er dette noe du bør ta opp med legen din. Som du selv skriver er 3 stk. Paralgin Forte mer enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget. Er du ikke vant til å ta Paralgin Forte kan du oppleve og bli kvalm og trøtt av en slik dose.