Hva kan dere anbefale meg å gjøre?

Hei! Jeg har siden jeg var 16 år hatt problemer med rus.. jeg har misbrukt hasj, alkohol, piller, kokain og amfetamin. Opp i alt misbruket har jeg alltid jobbet. Men nå har arbeidsplassen min gått konkurs og får nå dagpenger. Har det siste halvåret hatt et sterkt ønske om innleggelse, men har blitt nødt til å takke nei til tilbud om innleggelse da jeg etter anbefaling fra lege og psykolog fått beskjed om at jeg må søke om arbeidsavklaringspenger imens jeg er innlagt, men Nav gir meg bare avslag på søknad om aap da de mener jeg ikke er syk nok. Hva vil dere anbefale meg å gjøre? Skal jeg dra på rusbehandling og miste dagpengene mine og la vær å betale husleie og regninger? Føler dette ikke kommer til å hjelpe meg da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre om jeg kommer tilbake fra rusbehandling og ikke har noe sted å bo og med mer gjeld enn jeg har fra før.

Mann, 25 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Dette er i utgangspunktet et spørsmål som er litt på siden av vår fagfelt, men vi skal prøve å svare deg allikevel. Vi vil anta at det å takke nei til behandling, kan virke negativt inn på saken din, og at du dermed ikke anses for «syk nok» til arbeidsavklaringspenger. For å få en fremgang i saken din så må du uansett snakke med NAV da det er de som er beslutningsmyndighet. I tillegg kan det være lurt å snakke med legen din og få han/henne til å dokumentere behovet ditt for behandling og din livssituasjon som helhet.