Holder jeg på og slutte med cannabis – svetter kaldt og varmt om natten

hei. røyket hasj siden jeg var 17 år fast vær dag. nå holder jeg på og slutte. og jeg har holdt ut i 2 uker. men jeg svetter kald og varmt om natten, så fælt at jeg våkner en gang i timen, og må legge på håndkler og nye puter og dyner minst 4 ganger vær natt. det er klissvått, og islakd vær gang jeg våkner. beggyner og bli urolig for at dette er unormalt mye. og er nervøs for at det kanskje kan være noe mer alvorlig? burde det ikke beggyne og avta?

Mann, 33 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med at du har kommet så godt i gang! Det er helt normale reaksjoner du har. Abstinensene gir seg vanligvis etter omtrent 10-12 dager, men noen ganger kan det også ta noe lengre tid enn som så. Særlig dersom du har brukt mye over tid, vil det kunne bli noen få uker med svetting og dårlig søvn. Både søvn og svetting vil begynne å stabilisere seg igjen.
Vi kan ikke vurdere hvorvidt det er noe annet enn abstinenser som er årsak til dine plager. Men det vi kan si er at dette er helt normale reaksjoner. Dersom du trenger å prate med noen, anbefaler vi deg å ta kontakt med oss på telefon i første rekke.