Håranalyser cannabis – blir det å gi utslag?

Hei, jeg har satt mæ i en meget dårlig sitvasjon. Jeg er midt i en banefordelingsak, i forige uke så var æ ute på byen, hadde kansje litt for mye å drikke. På etterfesten så klarte jeg å være så dum at æ røyka 4 trekk hasj. Så nå 8-9 dager etterpå så må jeg avlegge en hårprøve. Har du/dere nå erfaring om dette blir å gi utslag?

Mann, 34 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er ikke mulig for oss å gi deg et entydig ja/nei svar. Hvorfor ikke? På den ene siden: Stoffer kan påvises lenge i hår (ofte mange måneder). Det skulle tilsi at ditt inntak kan gi utslag. Men på den andre siden: Håranalyser er ikke veldig egnet til å avdekke cannabisbruk, da stoffer fra cannabis i liten grad bindes til hår. I tillegg er det også en temmelig liten mengde du har brukt, hvilket kan minske sjansen for utslag.
Som sagt, det er veldig vanskelig å si noe sikkert om dette.
Vi anbefaler deg å lese artikkelen om håranalyser fra Oslo universitetssykehus.