Har funnet ut at eksen brukte kokain nesten daglig!

Hei!
Kort sagt så var jeg sammen med en fyr en stund. Og jeg visste det var hasj og kokain inni bildet. Og tenkte egentlig ikke mye over det siden jeg selv har vært borti rus, og han virka stort sett oppegående hele tiden og hadde jobb og alt. Men i etterkant når vi har slått opp, har jeg funnet ut at han brukte kokain nesten daglig! Altså det jeg personlig visste var at han røyka en gang i blant med kompiser, og sniffet «et par» linjer på fest. Så klart kom det som et stort sjokk da jeg fikk høre at han har brukt det daglig. Vi hadde kontakt etter bruddet men jeg tok helt avstand da jeg fikk høre dette. Og i det siste har jeg fått høre her og der at han er bare helt utilstede for tiden, mista jobb, sliter med penger og ja rett og slett blitt et dophue. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Dette var jo en person jeg elsket. Føler han har forsvunnet helt. Og tenker hver og en dag på å kontakte han igjen for å se om det er noe jeg kan gjøre. Er meg som gjorde det slutt pga av andre ting egentlig, og han lovte meg i den perioden der ting var vanskelig at han skulle slutte helt med rus. Tenkte ikke at det egentlig var et problem, siden de «fleste» tar jo noen linjer på fest. Men det gjør meg fullstendig vondt i hjertet å få vite at han misbrukte det hele tiden mens vi var SAMMEN. Altså han var ruset mens vi var sammen hver dag, mens han kjørte bil med meg, mens han gikk på jobb.. Vet heller ikke hvordan jeg skal håndtere dette lenger. Man føler seg jo lurt. Han klagde ofte på dårlig søvn og smerter osv, var der alltid for han uansett. Føler bare at jeg kanskje kunne gjort noe annerledes hvis jeg hadde fått greie på det før det ble slutt mellom oss. Hva kan jeg selv gjøre? Trenger han profesjonell hjelp? (Familien hans er helt ut av bildet så de kan jeg ikke snakke med, og heller ikke vennene hans da de selv roter rundt med rus og har skjult problemet hans for meg..)
Jeg vet dette ikke egentlig burde være mitt problem da han gjorde meg ganske nedfor gjennom forholdet vårt. Har vell innsett nå i etterkant at den kjære, kjære coken hans har vært bakgrunn for alt vondt jeg har måtte sitte igjen med. Han er ellers en smart fyr, hvertfall den fyren jeg ble kjent med. Derfor er jeg bare sjokkert over at han faktisk har klart å miste seg selv i rusen. Det var liksom den ene tingen han aldri skulle bli; en rusavhengig. Jeg visste den kokainen var en farlig ting å «leke» med, jeg hata rett og slett at han tok det hver gang han festa. Han lovte meg at han hadde kontroll, og jeg TRODDE virkelig han hadde kontroll. Jeg vet også hvor viktig jobben hans var for han, det var det som holdt han i rett spor. Og burde selv kanskje sett tegnene på misbruk mot slutten av forholdet vårt!! Føler jeg har oversett alt, og bare forlatt han i all dritten. Det må finnes noe her i verden som kan bli gjort? Virker ikke som folk rundt han tar dette på alvor, da han er en typisk person som er flink til å snakke for seg. Men jeg kan ikke stå og se på at han sakte men sikkert avslutter livet sitt??
Takk på forhånd!

Kvinne, 18 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er veldig forståelig at du synes dette er en vanskelig situasjon og at du ønsker å hjelpe eksen din. På den ene siden: Det er fullt mulig å ta kontakt med ham og tilby hjelp og støtte. Men på den andre siden: Det er viktig at ikke du tar ansvaret for hans problemer og føler at du har «forlatt han i all dritten». Han er selv ansvarlig for å velge hvordan han vil ha det i livet sitt og er selv ansvarlig for å be om hjelp dersom han sliter med rusproblemer.
Som pårørende har mange lett for å føle seg ansvarlige på vegne av valg som den det gjelder tar; da er det veldig viktig at du husker på at det er ekskjæresten din selv som bestemmer over sine egne handlinger. Det er viktig å huske på at du er en ekskjæreste, og at du ikke skal være eller bli hans terapeut. Hvis du ønsker å forsøke én siste samtale med ham, kan det være greit at du setter deg inn i vår guide til pårørende. Dersom han selv anerkjenner at han har behov for hjelp, kan du tipse ham om vår guide Hjelp til å slutte – her vil han finne råd tilpasset de ulike rusmidlene, tips til forberedelser, samt informasjon om hvilke hjelpetiltak som finnes og hvordan han kommer i kontakt med disse.
Dersom han derimot ikke anerkjenner selv at han har behov for hjelp, er det dessverre begrenset hvor mye mer du kan utrette. I så fall vil det være bedre om du trekker deg helt tilbake, slik at du unngår å gå rundt i ring, «stange hodet i veggen», og slite deg ut på hans vegne i en overveldende følelse av maktesløshet. Det er viktig at du tar vare på deg selv, og vi vil i den forbindelse tipse deg om NKS Veiledningssenter for pårørende, hvor du kan få ytterligere råd og støtte. Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss for en anonym og utdypende samtale på tlf 915 08588 eller chat (åpent hver dag 11-18).