Går an spytte ut Subutex etter 20 min under tungen?

Går ann spytte ut subutex etter 20min under tungen?.må mann svelge restene?.begynt spytte ut i vask etter 20 min.men om det gir samme effekt ??.eller om alt må svelges etter blitt spytt??.

Mann, 34 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Buprenorfin tas opp gjennom slimhinnene under tungen/i munnen. Det er egentlig ingen grunn til å spytte ut restene når det har løst seg opp. Du kan like gjerne svelge det, og mesteparten skal uansett være tatt opp etter 20 minutter.
Du sier ikke noe om hvilke doser du bruker eller om du er i et LAR-opplegg. Dersom du får større doser og er i LAR: En del brukere får såpass store doser buprenorfin at det tar tid å løse opp tablettene under tungen. Det er da vanlig at apoteket (eller andre) deler tablettene opp i små biter for at de skal løse seg opp raskere. Du kan gjerne be dem dele opp tablettene før du legger dem under tungen.
PS: Dersom du er i LAR, kan du vurdere å spørre om du kan bytte til et nytt preparat som heter Buvidal. Det er (ukentlige eller månedlige) injeksjoner av buprenorfin.