Fører benzodiazepiner til alkoholisme og kan jeg få pasientskadeerstatning?

Jeg vet benzodesipiner kan før til alkoholisme. Kan dere bekrefte det? Og hvordan er sammenhengen?
Var avholdsmenneske til 43 år, men satt på Vival da jeg var 22. Helt feil gjort av lege og alltid holdt meg legal, og ingen informasjon om at det kunne føre til et alkohol problem, noe det gjorde og åpent for legestanden vært til en hver tid og Vival gitt meg ved en livskrise som sprek 22 åring og har ødelagt mitt liv med en iq på 130, så ut av arbeidsliv, sosialt liv, økonomiske tap og helseskader og tap førerkort nå det siste og tapt livskvalitet psykisk og fysisk. Og alltid legalt og gitt på feil grunnlag pga et angst problem fordi jeg hadde en posttraumatisk far og selv var kristen og homofil! Dette har ødelagt mitt liv og uten at jeg har visst før de essensielle ting ved livet var tapt.
Kan det her være rett til og mulighet få og hvordan gå fram for å søke om pasientskade erstatning. Selv klart å stoppe alkohol, men vært sendt til steder jeg ikke skulle vært og ikke fått hjelp som har passet for meg. Hvordan best gå fram i forhold til å søke om pasientskadeerstatning i denne «saken» som er meg.
En hver lege jeg har hatt og over år som fastleger har gitt ut Vival og ingen adekvat hjelp har jeg fått i forhold til den og sendt for å balansere såkalt klientell på tøffe rusinstitusjoner med harde kriminelle stoffmisbrukere og som høyutdannet og handle kraftig så endte ett av oppholdene med at jeg reddet livet til en medpasient fra en overdose! Er lei nå alle tap og belastninger jeg ikke visste skulle komme eller kunne bli en følge av Vival for en ellers frisk idrettsjente og skoleflink og som aldri hadde festet en gang og fra avholdsbakgrunn og ingen andre psykiske lidelser enn et angstproblem grunnet hva jeg skrev over og en følsomhet . Ber vennligst om et best mulig utfyllende svar, snart prøvd alt og nå kommet til at det jeg har vært igjennom er mer enn grunn nok til å søke om pasienterstatning. Hvis dere ikke er rette instans å spørre, så vennligst tips meg om det mest relevante. Fastlegen har ikke dette som sitt spesiale eller tid til å gjøre jobben for meg på dette planet, og har vel gitt meg opp og veit jeg er åpen og legal – men den mangel på opplysning og hjelp som hjalp i tidligere år har tatt fra meg det meste som gjør et liv levende og verd å leve. Uten dermed at jeg er suicidal. Bare enormt utslitt og lei og ser ingen veier tilbake og årene har gått uten adekvat og heller da tvert i mot skadelige institusjoner for et menneske som meg. Send meg tips og råd jeg ber!

Kvinne, 58 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som du har opplevd mye vondt og at du har behov for å snakke med noen som kan hjelpe deg med veien videre. Ut fra teksten du skriver finner vi noen hovedspørsmål som vi vil forsøke å svare på.
Om benzodiazepiner kan føre til alkoholisme og sammenhengen mellom disse:
Vi vet at mange utvikler en avhengighet av benzodiazepiner dersom man bruker det over en periode, men vi er ikke kjent med noen direkte sammenheng som sier at bruk av benzodiazepiner fører til alkohol-avhengighet. Det er mange individuelle årsaker til at en kan utvikle avhengighet, og derfor må også behandling vurderes individuelt.
Årsaken til at legen din har valgt å gi deg benzodiazepiner, er det vanskelig for oss å mene noe om, da vi ikke er helsepersonell og heller ikke vet nok om din sykdomshistorie. Du kan eventuelt ta kontakt med legen din, dersom du lurer på hvorfor det ble sånn.
Om du kan søke om pasientskadeerstatning:
Vi anbefaler at du tar kontakt med Pasient- og brukerombudet eller en jurist for å få svar på om du har rett til å få pasientskadeerstatning.
Pasient- og brukerombudet kan også hjelpe deg med å formulere en søknad om pasientskadeerstatning slik at du slipper å stå alene i det.
Du kan også kontakte Pasientforeningen. De lytter til historien din, gir informasjon, råd og støtte. De gjennomgår journalen for å avdekke svikt og feilbehandling og bistår med å klage. Hjelpen er gratis.
Videre behandling:
Det virker som at du har mange vanskelige tanker rundt dette, og at det kan være bra for deg å få hjelp av noen til å sortere tankene. Et vanlig sted å starte, er hos fastlegen. Dersom du ikke er fornøyd med fastlegen du har i dag, kan du lese mer om bytting av fastlege her.
Om du ikke føler du har fått svar på det du lurer på, er du velkommen til å sende inn nytt spørsmål, chatte eller ringe oss.