Er det noen gode råd for dette?

Hei!
Står i en litt vanskelig situasjon med en samboer som er spill og delvis rusavhengig, med et stort ønske om å få hjelp til å slutte.
Dilemmaet er at han er avhengig av bil på jobb og vet han kommer til å miste lappen 6 mnd selv etter endt behandling. Og dette er en stor grunn for at han ikke ønsker å søke hjelp da dette vil føre til arbeidsløshet i mange måneder etter endt behandling.
Er det noen gode råd for dette? Og finnes det noen mulighet for å få behandling for en avhengighet uten å miste lappen i så lang tid etterpå?
Trenger desperat hjelp, men vet ikke hvordan vi skal håndtere dette.

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er legen som helt konkret vurderer om pasienten fyller helsekravene til førerkort. I en del tilfeller hvor det er rus involvert vil vedkommende miste lappen for en periode. Det er svært forståelig at dette kan oppleves som vanskelig, men det er  rett og slett en avveining av ulike hensyn som må tas.
Det er ikke alltid man kan få til en ideell situasjon når det gjelder dette, og man må derfor vurdere hvilke tiltak man selv synes er riktige. Det kan være aktuelt å diskutere dette med lege og NAV, og kanskje kan dere komme frem til en løsning hvor han ikke trenger å miste jobben i perioden han er til behandling.
Merk at karantenetiden (ofte 6 måneder) starter når han leverer rene prøver (ikke etter endt behandling). Hvis han har rene prøver når han begynner i behandling vil helsekravene igjen være oppfylt etter at rene prøver er levert i 6 måneder.
Det er også en del mennesker som får hjelp utenfor helsevesenet, f.eks gjennom NA eller AA – det er kanskje en mulighet for din samboer?