Cannabis og urin

Hei,
At jeg har røyket weed hver kveld over en liten periode. Jeg skal utredes for adhd ganske snart og er rimelig stressa for om jeg må avlegge en blodprøve og urinprøve. Hvor lenge sitter thc i kroppen, og hvordan kan jeg sjekke det før jeg evt tar prøvene der? Er det noe som gjør at det går ut av kroppen raskere?

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
THC kan påvises i blodet i opptil et døgn etter et enkeltinntak, men opptil flere dager etter lengre tids jevnlig bruk.
Når det gjelder urinprøver, kan THC-syre normalt påvises i opptil en uke, men ofte også mindre, etter et enkeltinntak. Røyker du cannabis jevnlig vil bruken imidlertid kunne påvises i betydelig lengre tid. Røyker du daglig, og har gjort dette over en lengre periode, kan det altså ta opptil 6-10 uker etter siste inntak før bruk av cannabis ikke lenger kan spores på en urinprøve. Ved et svært høyt og langvarig cannabisforbruk, kan enkelte avlegge positive urinprøver selv etter mer enn 10 ukers avsluttet bruk.
Du kan kjøpe selvtest for cannabis på apoteket eller på denne siden.
Vi kjenner ikke til noen pålitelige metoder som får metaboliseringsprosessen til å gå raskere, det vil si at det er ikke noe man kan gjøre for å teste negativt kort tid etter inntak.