Hei har et spørsmål om noe jeg ikke finner på nett. Jeg bruker ritalin for Add og har som mange merket økt toleranse. Det mest vanlige jeg har hørt leger gjør er å justere opp dosen. Dette ønsker jeg ikke, grunnet bieffekter jeg ikke liker.

Her er spørsmålet: Siden dopamin reseptorene nedreguleres for å holde seg i homeostasis. hva skjer om jeg halverer dosen min en liten stund? Vil da hjernen skjønne den ikke får like mye dopamin som den er vant til og dermed oppregulere dopaminreseptorene mine igjen?

Kan jeg redusere toleransen min for denne medisinen ved å bare halvere min daglige dose og senere gradvis gå tilbake til min normale dose så medisinen virker bra igjen? har kun hørt på nett cold turkey er «eneste måte å gi hjernen tid til å få ned toleranse». cold turkey i min situasjon er uaktuelt pga biefekter som angst, sløvhet og hodepine) Ikke engang autoriserte legesider gir meg et svar jeg forstår. Hadde vært toppers med et kjapt svar 🙂

Mann, 22 år fra Hordaland


RUStelefonen svarer:

Vi forstår at du ønsker å finne ut av dette, men dessverre er dette et medisinsk spørsmål om et legemiddel, og siden vi ikke er helsepersonell, kan vi dessverre ikke gjøre annet enn å anbefale deg å snakke med legen din om dette. Dersom legen din ikke vet, bør hen kunne henvise deg til noen som kan gi deg god medisinsk veiledning.