Brøt ruskontrakt og blir anmeldt for hasjbruk, kan jeg likevel komme inn i forsvaret?

Hei. Jeg er en gutt på 17 år. Har hatt en litt tung tid med mye vanskelig hjemme. Det siste halve året begynte jeg å røyke litt hasj. Følte at dette ble en god måte å slappe av på og få sove. Som følge av en beskyldning mot meg, egentlig bare fordi en som slo meg ned sa at han gjorde det fordi jeg hadde lånt penger av ham til hasj måtte politiet undersøke dette. Jeg skjønte at jeg ville teste positivt på en prøve så jeg la kortene på bordet og sa at jeg hadde røyket. Ble tilbudt å gå på ruskontrakt, men klarte ikke å holde meg unna. Jeg Testet positivt og fikk beskjed om at dersom dette skjedde igjen ville jeg bli anmeldt. Så skjedde det noe trist og jeg røyket en gang til, unngikk test fordi jeg ble syk. Småkommuner politiet og jeg testet positivt, men innrømmet før jeg ble testet at jeg ikke hadde klart å holde meg unna. De sier nå at jeg kommer til å bli anmeldt. Kommer dette til å være på rullebladet mitt for alltid? Jeg har bestemt meg for å aldri bruke hasj mer. Kommer til å fullføre ruskontrakt. Betyr dette at jeg ikke kommer inn i Forsvaret? Jeg angrer veldig på at jeg har vært så dum. Hadde egentlig gledet meg til førstegangstjeneste. Er det noe jeg kan gjør?
Hilsen fortvilet og angrende

Mann, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder om du kan gjøre noe, tror vi at det er politiet som best kan svare deg på dette. Men ut i fra det du har beskrevet, tipper vi at politiet mener at du har fått flere sjanser til å gjennomføre en ruskontrakt, og dersom de har sagt at du kommer til å bli anmeldt, er det lite du kan gjøre med dette. Om saken blir anmeldt, vil du kunne forvente deg et forelegg («bot»), og en anmerkning på vandelsattesten («rullebladet»). Å få en anmerkning på vandelsattesten, kan ha noen konsekvenser, deriblant dersom du ønsker å søke deg inn i forsvaret. Du kan lese mer om hva som kommer på rullebladet og hvor lenge i denne artikkelen til ung.no.
Dette skriver forsvaret om vandelsattest:
Forsvaret stiller strenge krav til vandel. Enkelte typer tjenester/stillinger har krav til plettfritt rulleblad, og da er nesten alle typer anmerkninger på rullebladet diskvalifiserende.
Det er nesten umulig å svare klart på om en enkelt anmerkning på rullebladet (også påtaleunnlatelse) er diskvalifiserende eller ikke. Det er mange ting som tas i betraktning, blant annet:
• Alder
• Gjerningstidspunkt og hvor lenge det er til du skal møte til militærtjeneste
• Type innkalling (har avdelingen du er innkalt til ekstra strenge krav til vandel?)
• Gjentakelser
•  Helhetsvurdering
Misbruk eller oppbevaring av narkotika og dopingmidler er nesten alltid diskvalifiserende.
Som du kan lese, er det altså ikke to streker under svaret her, men det foretas skjønnsmessige vurderinger. Selv om det kan synes å bli vanskelig for deg å komme inn i forsvaret, kan det være verdt et forsøkt. Siden du allerede har blitt straffet for bruk, vil du i hvert fall ikke risikere at forsvaret anmelder deg på nytt dersom du legger kortene på bordet.