Bivirkninger av Ritalin?

Hei, jeg fikk Ritalin en gang. Etter det har jeg brukt det flere ganger. Nå føler jeg at jeg må ha det hele tiden og tar det ofte. I det siste har jeg tatt hver dag og flere ganger om dagen. Og nå de siste dagene har jeg hatt veldig smerter i hjertet/brystet på venstre side. Det stikker veldig mye og gjør at jeg får vondt utover armen og skuldra/ryggen. Føles ut som mange knivstikk i hjertet og det dunker veldig mye, noe som er utrolig ubehagelig. Jeg har ikke hatt noe hjerteproblemer tidligere. Etter idag frister det ikke og jeg vil ikke ta det mer pga. Smertene er så ubehagelige. Hva kan grunnen til dette være?

Kvinne, 18 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Ettersom vi ikke er utdannet helsepersonell, ville det dessverre være uforsvarlig av oss å forsøke å stille noen diagnose, eller uttale oss om hva dette kan være. Du kan jo forsøke å la være å ta dem og se om du føler deg bedre – samt vurdere en sjekk hos fastlegen din ved behov. Hva vi kan si, er at Ritalin er en medisin med mange mulige bivirkninger, deriblant brystsmerter og hjertebank. Dette kan du lese mer om i Felleskatalogens omtale (se eget avsnitt om bivirkninger).