Arbeidskollega med avhengighetsproblem av cannabis

Hei. Jeg leier med en tidligere arbeidskollega som ser ut til å ha et stort avhengighetsproblem av Cannabis. Han har tatt seg til rette med å røyke innvendig og det har bare blitt oftere og oftere, har sagt tydelig ifra flere ganger at han ska røyke ute, men nå røykes det inne flere ganger om dagen. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå at dette går utover meg.?Er redd for at det skal gå utover rullebladet mitt og at det skal lukte av klærne mine. Har selvfølgelig sagt opp leiligheten.

Mann, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er fint at du er klar på hvor dine grenser går. Som du selv skriver har du sagt opp leiligheten, og det er nok det lureste siden du ikke er fornøyd med situasjonen.
Du kan ikke straffes for at kollegaen din bruker cannabis, eller er i besittelse av cannabis. Det er kun den personen som bruker eller har på seg cannabis som kan straffes. Du trenger derfor ikke bekymre deg for rullebladet ditt eller fengsel.
Du bør likevel være oppmerksom på at du kan havne i politiets søkelys dersom politiet blir kjent med at en av vennene dine bruker cannabis. Dette kan jo være litt ubehagelig. Men så lenge du ikke bryter loven selv, vil det ikke ha noen konsekvenser for deg.