Abstinenser fra Paralgin/Pinex forte

Hei. Jeg har brukt paralgin forte/pinex forte i flere år pga forskjellige smertefulle lidelser. Siste året ca 1tbl daglig. Følte at tablettene gjorde meg sykere og sluttet å ta dem for 6 dager siden. Har hatt det ille etterpå. Veldig uro/kribling i fingrene og i kroppen. Hvor lenge vil abstinensene vare? Noe jeg kan gjøre for å få det bedre?

Kvinne, 66 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Paralgin og Pinex forte inneholder kodein. Cirka 10% av kodeinet omgjøres til morfin i kroppen. Både kodein og morfin klassifiseres som opioider, og kan gi abstinensplager ved seponering. Vanlige abstinensplager er rennende nese og øyne, influensalignende symptomer, mageproblemer og uro. Kribling kan også forekomme. Hvor lenge disse plagene varer, er noe individuelt, men de fleste føler seg mye bedre etter 5-10 dager. Noen får utskrevet enkelte medikamenter for å lette på abstinensplagene, men både fordi du har vært uten i 6 dager, og fordi du har gått på lave doser, så tror vi at du snart vil føle deg mye bedre. Det kan være greit å snakke med legen om at du har sluttet med dette.  Dersom plagene vedvarer, bør du uansett konsultere med en lege.