Vil nivåene på urinprøven påvirkes av hvilke benzodiazepin jeg tar?

Hei! Jeg lurer på om det vil øke nivåene for benzodiazepiner i urinen din uavhengig av hvilket man tar? For eks: Om man tar Rivotril(Klonazepam) 1 dag, så tar man Xanor(Alprazolam) eller zopiklone et par dager etterpå, eller vica versa. Uansett så lurer jeg på om det uavhengig av hvilket benzo man tar så vil det «øke» nivåene til en eventuell urin prøve? Takk for svar.

Mann, 33 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi er litt usikre på om vi forstår spørsmålet ditt. Vi prøver oss på et svar, du er velkommen til å sende inn ett nytt spørsmål dersom vi misforsto spørsmålet ditt eller ikke svarer på et du lurer på.
Ved rusmiddeltesting, er det vanlig å teste for benzodiazepiner som gruppe (såkalt screening). En screening sier ingenting om hvilke stoff som er tatt inn, eller noe om når inntaket kan ha funnet sted. Ved en spesifikk analyse kan de derimot se hvilket benzodiazepin det er snakk om. Dersom man ønsker en mer spesifikk prøve,  må rekvirenten be om dette. Ved en spesifikk analyse vil de ulike benzodiazepinene testes for hver for seg, og vil ikke påvirke hverandres prøveresultat eller påvisningtid.  Zopiklone og Zolpidem påvises i egne prøver.
Påvisningstiden er avgjørende for  hvor lenge urinprøven vil være positiv. For eksempel har Xanor og Rivotril påvisningtid på omkring en uke, mens påvisningstiden for Sobril er noen dager.
Dersom man ønsker å si noe om nivåer/konsentrasjon av virkestoff i kroppen, er det mer vanlig å benytte seg av blodprøve. Da vil ofte en sakkyndig vurdere mengde og tidspunkt for inntaket.