Vil gjerne drikke mindre.

Hei,
Det har blitt en vane over flere år å skjenke meg når kvelden er i anmarsj, for det meste på rødvin. Jeg sover godt, har ingen fysiske skader, fungerer utmerket hele dagen, inkludert med hjerneaktivitet, men jeg våkner opp om morningen med noe dårlig samvittighet for min kveldsdrikking. Jeg kan love meg sjøl at i dag skal jeg hoppe over mine glass med rødvin, men når kvelden kommer er jeg der igjen. Skal bare ta et glass blir til flere, såpass mange at jeg ikke husker for eksempel innholdet i Dagsrevyen dagen etter, hvilket jeg alltid har pleid å gjøre.
Ok, har du noe råd når suget melder seg? Ja, jeg er hel og frisk, men skulle gjerne blitt litt sterkere i viljen til å begrense min aftendrikking…

Mann, 73 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Mange opplever det samme som deg, at det er avslappende og godt å ta seg litt rødvin om kvelden, og at det ene glasset over tid blir til flere. Det er mange grunner til at forbruket kan øke over tid. En viktig grunn er nok at kroppen tilvenner seg alkohol, og det må større mengder til for å få samme effekt. Drikker du så mye at du ikke husker innholdet i Dagsrevyen kan det være tegn på at du har fått ett så høyt forbruk at det kan være skadelig for deg. Derfor er det fint at du er oppmerksom på at du har fått ett høyt forbruk, og også vil gjøre noe med det. Actis har skrevet et notat om bruk av alkohol blant eldre som også inneholder informasjon om helseskader som kan oppstå, og kan være nyttig for deg å lese.
Vi er alle ulike, og vil også oppleve det å få til reduksjon eller slutte med alkohol som forskjellig.  Du skriver at du ønsker å begrense så det kan kanskje være lurt og først tenke godt igjennom hvorfor du drikker såpass mye som du gjør, og hvor mye du ønsker og drikke for fremtiden. Tenk over hva som motiverer deg for å drikke mindre og sett deg et mål. NHI har utarbeidet råd for å kutte ned på alkohol som kan være til hjelp og du finner det her.
Det å lykkes med å slutte med, eller redusere, alkoholbruk selv vil i stor grad avhenge av planlegging, motivasjon og viljestyrke. Kjenner du at du ikke klarer og få til den endringen som du ønsker bør du vurdere å oppsøke hjelp. Ring oss gjerne for en uforpliktende samtale, så kan vi forsøke å finne frem til en løsning sammen.