Vet ikke om jeg har fått i meg Efedrin eller amfetamin.

Hei. Jeg er en jente på 28 år som har hvert i et forhold med mye fysisk og psykisk vold i et og et halvt år. Min ex var en «tidligere» misbruker av steroider, testosteron, amfetamin, kokain og efedrin. Mulig mer. Han brukte testosteron det første året vi var sammen og jeg fant også ut at han brukte mer. Han fortale meg om at han brukte efedrin for å få bort vonde tanker og for å få et oppheng i å onanere, noe han var avhengig av uten å ruse seg også. Han glorifiserte efedrin, sa det ikke var noe farlig og at han ville prøve det med meg en gang. Jeg må gjenta, dette var et psykisk ødeleggende forhold med mye manipulasjon og løgner. Jeg sa ja, men var veldig nervøs fordi jeg alltid har hvert rett for stopp. Jeg ville gjøre han glad. Ved flere anledninger med ca 1 mnd mellomrom gjorde vi dette sammen. Jeg turte ikke si nei. I løpet av forholdet har han forklart meg at han har brukt mye amfetamin tidligere og jeg tok han i å bruke ordet amfetamin istedenfor efedrin ved et par anledninger.
Da jeg endelig kom meg ut av forholdet og klarte å se hva jeg hadde hvert igjennom fortalte jeg alt til en venn av min ex. Han ville fortelle meg noe og det var at han visste exén min hadde brukt mye amfetamin løpet av forholdet vårt. Jeg er livredd for at det er det han har puttet i meg. Jeg vil gjerne finne ut av dette pga. hva jeg eventuelt kommer til å gjøre med hva jeg har opplevd. Derfor vil jeg forklare litt av hva jeg følte på dette stoffet og da håper jeg noen kan gi meg svaret eller si meg hvordan jeg kan finne ut av det.
Stoffet var i pulverform med klumper. Det virket litt fuktig. Noen ganger var pulveret hvit, noen ganger rosa og jeg tror det en gang var blått. Det hadde en intens syntetisk lukt. Første gangen jeg prøvde det fikk jeg det løst opp med litt vann. Etter ca en halvtime kom det en intens rus som ikke varte så lenge før jeg ble veldig dårlig og spydde samt hadde intens hodepine i MANGE timer. Etter dette handlet det bare om sex og jeg fikk et oppheng som varte nesten et halvt døgn for vi sniffet det. Jeg var lys våken, hadde ingen matlyst og ble veldig dehydrert til den grad at jeg holdte på å besvime hver gang jeg reiste meg. Tiden gikk veldig sakte, altså jeg kunne tro det hadde gått en halvtime, men det hadde kanskje gått 3 timer. Jeg ble også veldig paranoid og trodde det var noen som så på oss, noen gikk rundt huset og jeg så «gjenferd». Jeg skalv veldig mye og fikk ekstremt vondt i kjeven, når rusen gikk ut og jeg endelig klarte og sove hadde jeg mye muskel-rykkndinger.
Ved de andre tilfellene var det bare en annen gang jeg ble dårlig i noen timer først, men alt det andre som er beskrevet var likt hver gang. MEN, i noen tilfeller ble det ekstremt. Ekstremt paranoid, skalv ekstremt mye, besvimte flere ganger og noen ganger kunne jeg stå eller ligge i samme stilling i flere timer uten å røre meg. Jeg visste jeg kunne røre meg, men kom ikke på tanken om å faktisk gjøre det. Jeg ropte mye om hjelp eller navnet på exén min, men tror ofte jeg bare så/hørte for meg at jeg gjorde det. Jeg føler ingen avhengighet og takk gud for det, for meg var dette bare ubehagelige opplevelser. Det eneste «positive» med opplevelsene var at man fikk en veldig stor kåthetsfølelse. «seansene» varte vanligvis 1-3 døgn og jeg gikk mye ned i vekt.
Er dette efedrin eller er det amfetamin?!
Exén min var alltid et sted i nærheten, men hjelp meg aldri fordi han var så opptatt av sitt oppheng. Jeg vet han ville jeg skulle bruke fordi han skulle få være mer i fred med sitt. Jeg er kommet meg ut av forholdet! Heldigvis!
Håper på svar.

Kvinne, 28 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at forholdet til din eks har vært belastende for deg på flere måter. Både fordi det var et «psykisk ødeleggende forhold,» som du sier, men også fordi spørsmålene og bekymringene rundt hans rus, og din egen, gjør at dette er noe du tenker på etterpå. Hvis du ikke allerede har gjort det, så tenker vi at det kan være godt for deg å snakke med noen om disse tingene. Selv om du ikke er i denne relasjonen lengre, så er det greit å dele tankene om en vanskelig tid med noen. Også dette med at du har inntatt rusmidler mot din egen vilje, kan være vanskelig å takle i ettertid.
Du kan snakke med fastlegen din om dette, og hen kan henvise videre til psykolog hvis det skulle vise seg å være det riktige for deg. Du kan også kontakte Din utvei sin rådgivningstelefon VO-linjen på telefon 116 006 for en uformell prat om det du har vært igjennom.
Spørsmålet ditt om hvilket rusmiddel du har fått i deg er ikke noe vi kan svare på med sikkerhet. Dette fordi vi ikke var til stede i situasjonene der rusmidlene ble brukt, men også fordi flere stoffer både ved utseende og rusfølelse kan ligne på hverandre. Både Efedrin og amfetamin virker stimulerende på sentralnervesystemet, og kan sånn sett virke ganske likt, selv om Efedrin er mildere. Det hender også at noen bruker Efedrin i produksjon av metamfetamin.
Din beskrivelse av hvordan stoffene så ut da dere inntok dem, og virkningen de hadde på deg, kan tyde på at du har fått i deg amfetamin. Vi vet ikke hvor lenge siden det er at du fikk i deg rusmidler siste gang, men da amfetamin ikke kan påvises på urinprøver noe særlig lengre enn ti dager, så antar vi at du ikke har mulighet for å få testet dette nå. Her kan du lese mer om amfetamin, hvis du ønsker det. Kanskje kan det også være nyttig for deg å titte på noen bilder av amfetamin, for å bekrefte eller avkrefte gjenkjennelse. Så vidt vi vet, er det vanligst at Efedrin kommer i pilleform på det illegale markedet.
Du må gjerne kontakte oss på telefon eller chat for en nærmere samtale om dette.