Vet dere hva cut off verdien på en rustest for cannabis er?

Hei, skal bestille en rustest for cannabis og den har cut off verdi på 50ng/ml. Vet dere hva cut off verdien hoss fastlegen pleier å vere på?

Mann, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det varierer fordi det er ulike produsenter som lager testene og ulike måter å teste på. Forskjellige leverandører har ulik sensitivitet og dermed ulik cut-off-verdi. Det betyr i praksis at uttak fra en og samme urinprøve kan bli positiv med én test og negativ med en annen, avhengig av hvilke cut-off-verdier testene har.
Her er et eksempel (Fürst laboratorium):
• THC ved immunologisk screening, påvist = 40,0 ng/ml eller over (altså, litt lavere cut-off enn den du snakker om).
• THC-syre cannabismetabolitt ved LC-MS/MS (væskekromatografi og massespektrometri), påvist = over 0,06 μmol/L
Det er rimelig å anta at grenseverdien på de fleste andre laboratorier ligger i samme område.