Venninne som drikker mye alkohol

Hei! Jeg har en venninne som drikker mye alkohol. Får snapper av at hun sitter midt på en onsdag og drikker en hel flaske vin, og jeg blir bekymret. Jeg har forsøkt å stille spørsmål ved dette ved å svare «på en onsdag?» og får bare tullete svar tilbake hvor hun ler det vekk. Hvordan kan jeg uttrykke bekymringen på en bra måte slik at hun forstår at alkoholinntaket hennes ikke er normalt?

Kvinne, 20 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Så bra at du bryr deg om venninnen din. Dersom du er bekymret for hennes alkoholbruk, er det lurt å forsøke å si noe konkret om bekymringen du har. Fortell at du er bekymret for om hun drikker for mye, og spør hva hun tenker rundt det.
Det at du uttrykker bekymring er ikke noen garanti for at det blir en god samtale om det, eller at hun kommer med en erkjennelse, men din bekymring kan være noe hun tar med seg videre og som kan være en av flere grunner til at hun begynner å tenke over sitt eget forbruk.
Dersom hun ønsker hjelp til sitt problem, kan hun kontakte oss, så kan vi snakke med henne om hva slags alternativer som finnes.
I vår artikkel «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk» kan du finne noen generelle tips på hvordan du kan ta opp din bekymring med henne.