THC i urin, hurtigtest og test hos legen

Hei, jeg har tatt urinprøver i 2 måneder nå og thc er ute av kroppen min ifølge de siste prøvene. Det er ingen spor av thc i kroppen min.
Jeg har røyket litt i de siste 3 dagene som var. Mengden med hasj er ikke mye fordi toleransen min er på null og jeg ikke lenger har thc i kroppen. Det jeg lurer på er hvor lang tid det vil ta før dette er ute av kroppen min? Jeg er 167 høy og veier 54 kg.
I tillegg til dette har jeg kjøpt meg en multihasj-hjemmetest. Den svarer på følgende: 20, 50, 100 og 200 ng/ml. Hva betyr dette? Vet at det skal forklare til hvor stor grad av thc jeg har i meg, men er det slik at om den ikke viser positivt på 20ng/ml så er jeg «ren»?
Jeg lurer også på hvor gode testene som fastlegen bruker er siden jeg går på fast urinprøvetesting der. Måler de bedre enn 20ng/ml. Jeg er ganske sikker på at det de bruker er en hurtigtest fordi en gang jeg skulle ta en prøve, fikk jeg nesten ikke noe urin i koppen. Jeg spurte om det var nok og det tok damen ca 30sek-1min før hun sa «Det er nok». Derfor tror jeg hun allerede hadde fått svaret da hun sa det var nok fordi da hun så hvor mye jeg hadde tisset, sa hun at hun trodde det ikke var nok. Hva tror dere?

Kvinne, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmålet om hvor lang tid det tar før all THC er ute av kroppen din etter å ha røkt de siste tre dagene, er det umulig å si helt presis. Det vil gjerne være litt variasjon fra person til person, og avhenger f.eks. av hvor mye THC du faktisk fikk i deg, hvor høy forbrenning du har og lignende. Men, sannsynligheten er ganske stor for at du vil teste rent etter omtrent en uke fra siste inntak, pluss/minus.
Når du lurer på hva 20-200 ng/ml betyr, så er det dette som er prøvens «cutoff»-verdi. Dette betyr at prøven slår ut positivt dersom du har en mengde THC i urinen som er høyere enn cutoff-verdien. Så, dersom prøven har en cutoff-verdi på 20 ng/ml, betyr det at den slår ut positivt dersom du har mer enn 20 ng THC per ml urin. Men, jo lavere cutoff-verdi en prøve har, desto større feilmargin vil den gjerne også ha. De prøvene som tas hos legen og som sendes til analyse ved et laboratorium vil ha litt ulike cutoff-verdier avhengig av hvilket laboratorium som utfører analysen, men 40 og 50 er forholdsvis vanlige cutoff-verdier her, nettopp for å gi mest mulig pålitelige svar. Hvor mye urin som er tilstrekkelig, har vi dessverre ikke kompetanse til å uttale oss om – der må du nok bare stole på at det var riktig som du fikk beskjed om.
Du kan lese mer på våre sider om cannabis i urin- og blodprøver.